Partner serwisu
Drogi i autostrady

Betonowe drogi wygenerują spore oszczędności dla GDDKiA?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Betonowe drogi wygenerują spore oszczędności dla GDDKiA?
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyliczyła, że wybudowanie w nowej perspektywie ponad 855 km dróg w technologii betonowej pozwoli jej zaoszczędzić około 670 mln zł na robotach budowlanych. Środki te mogłyby posłużyć do wybudowania kolejnych kilometrów dróg.

Oszczędna technologia betonowa

W zeszłym roku GDDKiA obliczyła, że średnia cena budowy 1 km autostrady w Polsce wynosi 9,6 mln euro, co daje około 40 mln zł. Biorąc pod uwagę fakt, że przewidywane oszczędności z zastosowanie technologii betonowej wyniosłyby 670 mln zł, oznacza to, że GDDKiA mogłaby za tę kwotę wybudować niecałe 17 km autostrady. Umożliwiłoby to przykładowo sfinansowanie budowy autostrady A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego, która będzie miała niespełna 15 km długości.

Jak wyliczyła GDDKiA, oszczędności rzędu 670 mln zł to około 15% szacowanych kosztów budowy nawierzchni w stosunku do budowy nawierzchni bitumicznej. Oszczędzić uda się nie tylko na budowie, ale i na utrzymaniu dróg budowanych w technologii betonowej. Utrzymanie 1 km drogi z betony kosztuje 6,88 mln zł na rok, co dałoby około 20% oszacowanych kosztów utrzymania nawierzchni.

Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA tłumaczył podczas niedawnego forum „Nawierzchnie Drogowe 2014”, że decyzja o budowie ponad 855 km dróg w technologii betonowej została poparta wszechstronną analizą. Wykazała ona, że nawierzchnie betonowe mają większą trwałość niż asfaltowe, nawet 30-50 lat, co więcej, nie tworzą się na nich koleiny, a drogi nie wymagają kosztownych zabiegów utrzymaniowych.

Wady technologii betonowej

Jednak droga z betony wymaga między innymi wypełnień dylatacyjnych. W innych krajach zdarzały się sytuacje, gdy płyty betonowe podnosiły się, a ich krawędzie ulegały wyłamaniu. Często podnoszonym problemem jest też kwestia zastosowania soli jako środka odladzającego, która niszczy beton. Okazuje się, że kłopotu udaje się uniknąć przy zastosowaniu odpowiedniego udziału cementu i napowietrzeniu betonu. Nawierzchnia betonowa wymaga dbałości o wysoką jakość materiałów i przestrzegania reżimów technologicznych.

Problemem, który wiąże się z zastosowaniem technologii betonowej przy budowie dróg jest także emisja hałasu. – Panuje opinia, że jazda po nawierzchni betonowej generuje większy hałas. GDDKiA jest jednak w posiadaniu badań, z których wynika, że te różnice nie są znaczne, mieszczą się w granicach błędu pomiaru. Takie dane mają również Czesi, którzy mają więcej dróg betonowych. Porównanie kosztów budowy, że przy obecnych relacjach cen koszty budowy dobrze wykonanej drogi spełniającej wymogi dla kategorii ruchu KR6, dla nawierzchni betonowej są niższe o 17-20% – powiedział dyrektor Michalski.

Sukcesywna zmiana technologii

Podczas dyskusji poruszono temat kryterium jednorodności, które wiąże się z tym, by ten sam rodzaj nawierzchni stosować na jak najdłuższych odcinkach. Dzięki temu udałoby się poprawić odczucia kierowców oraz ujednolicić działania utrzymaniowe. Przedstawiciel GDDKiA stwierdził, że GDDKiA celowo w sposób stopniowy zwiększa udział długości dróg z nawierzchnią betonową. – Nagłe decyzje o zaniechaniu wykonywania określonej nawierzchni dla dróg szybkiego ruchu mogłyby wpłynąć niekorzystnie na rynek wykonawców, jak również doprowadzić do znacznego wzrostu cen cementu, co mogłoby zmniejszyć opłacalność wykonywania nawierzchni betonowych. Bardzo wysoki udział nawierzchni betonowych w realizowanej sieci dróg krajowych mógłby zakłócić sytuację na rynku i spowodować wzrost cen cementu – argumentował Wacław Michalski.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5